Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012

Heliotropium spp.

Το ηλιοτρόπιο είναι γένος αγγειόσπερμων φυτών της οικογένειας Boraginaceae. Περιλαμβάνει σχεδόν 250 είδη εκ των οποίων τα 6 είναι ιθαγενή στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον Θεόφραστο είναι "το φυτόν ού το άνθος και τα φύλλα στρέφονται προς τον ήλιον".
Πολλές πληροφορίες, άχρηστες ή μη. Στρέφεται προς τον ήλιο όμως. Και όσο ο ήλιος κινείται, αυτό κινείται μαζί του. Αν ο ήλιος αποφάσιζε να μη βγει μία μέρα, αυτό θα κοιτούσε προς τη γη, απογοητευμένο. Αν ο ήλιος συνέχιζε να μην του δίνει σημασία, τότε μία σειρά λυπηρών γεγονότων θα ακολουθούσε...ο μίσχος του θα έκαμπτε προς τα κάτω, τα πέταλα θα έκλειναν σιγά σιγά και οι στήμονες θα έπεφταν στο χώμα. Δεν θα υπήρχε ελπίδα.
Είναι φοβερό να κοιτάς κάτι με τόσο θαυμασμό και να περιμένεις συνέχεια να πάρεις λίγη από την αίγλη του.
Όταν το κόψουν, και το πάνε σε ένα ανθοπωλείο, αυτό απλά περιμένει. Τον επόμενο αγοραστή, τον επόμενο αποδέκτη, το φως από κάποιον ή από κάτι για να γυρίσει και να κοιτάξει. Αισιόδοξο στην αρχή, έτοιμο να λατρέψει τον επόμενο θεό του.
Καμιά φορά τα βλέπω στη βιτρίνα με ένα συρματάκι μπηγμένο στο λαιμό τους έτσι ώστε να κοιτάνε ψηλά. Αν ποτέ μου φέρεις λουλούδια, θέλω ένα τέτοιο. Να του βγάλω το σύρμα και να το αφήσω να αναπνεύσει θλιμμένο και γυρτό. Και αν δεν με κοιτάξει δεν πειράζει. Θα το βγάλω στο μπαλκόνι και θα το αφήσω να πεθάνει προσπαθώντας να δει τον ήλιο κατάματα για τελευταία φορά.
Το ηλιοτρόπιο είναι αστρονομικό όργανο. Από τα πρώτα που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος. Είναι ουσιαστικά ένα είδος γνώμονα. Τον 5ο αιώνα π.Χ. ο Αθηναίος αστρονόμος Μέτωνας χρησιμοποιώντας το κατάφερε να υπολογίσει με ακρίβεια τα ηλιοστάσια και τις ισημερίες. Μία από τις κύριες χρήσεις του γνώμονα αυτού είναι και η μέτρηση του μήκους της σκιάς του. Πολλές πληροφορίες. Άχρηστες ή μη.
Κι όμως μετράει τη σκιά του. Μπορεί να μετρήσει και τη δική μου. Αυτήν που βλέπω όταν στέκομαι κάτω από τον ήλιο (όταν δεν τον κοιτάω με λατρεία μέχρι να τυφλωθώ). Κι αυτήν που βλέπω μέσα μου όταν δεν έχω να θαυμάσω τίποτα, ούτε τον εαυτό μου.
Αν μου πάρεις ποτέ αστρονομικό όργανο, μη μου πάρεις ηλιοτρόπιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου